Door Janna van Zon

Marjolein Streefland heeft wat je noemt een onderwijshart. ‘Met veel plezier heb ik 25 jaar gewerkt  in het basisonderwijs. Ik heb het als waardevol ervaren om kinderen te begeleiden in hun leerontwikkeling. Hun bijzondere blik op de wereld te ontdekken en ieders eigen, unieke proces te volgen.’

Toch vroeg zij zich op een bepaald moment af; ‘blijf ik dit nog jaren doen?’ Marjolein realiseerde zich dat zij steeds meer individuele leerlingen, bij wie het leren wat meer uitdaging bleek, wilde helpen. Zij volgde meerdere opleidingen, trainingen en cursussen en startte 2 jaar geleden haar bedrijf kidZbrein.  Nu begeleidt zij basisschool kinderen en tieners. Ook scholen zetten Marjolein in voor extra begeleiding aan hun leerlingen.

 

Het kwartje zien vallen

Leren… hoe je moet leren en hoe leer je leren? Met de training; “Ik leer leren”, helpt Marjolein tieners dit ontdekken. Aan de hand van gesprekken met ouders en tieners staan de speerpunten leerstijlen, leerstrategieën,  faalangst, motivatie, concentratie,  plannen en evalueren centraal. ‘De tieners ontdekken hun eigen –  persoonlijke manier – van leren en krijgen zo inzicht welke manier van leren het beste past bij hun eigen kwaliteiten en talenten.’

Om haar betoog te verhelderen heeft Marjolein allerlei vrolijke hulpmiddelen meegenomen waarmee zij mij met een aantal voorbeelden laat zien hoe een gesprek met een kind verloopt. Dan wordt duidelijk wat er allemaal kan gebeuren, dat is verrassend en fascinerend om te zien en te horen. De slogan – te lezen in haar flyer –  “Je kan het zelf maar je hoeft het niet alleen te doen” sluit daar prachtig bij aan. Marjolein geeft aan en haar leerlingen vullen in.‘Je ziet het kwartje vallen en daar word ik heel blij van. Eigenlijk gun ik elke leerling een “Ik leer leren” traject zodat zij een goede en fijne start maken in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Het leren wordt makkelijker, in minder tijd een beter resultaat. Welke ouders en tieners willen dat nu niet?’

 

Begrijpend lezen

Voor veel basisschool leerlingen is begrijpend lezen lastig. Ook zij kunnen bij Marjolein terecht. Begrijpend lezen is een belangrijk vak op de basisschool. Met de training; “Beter begrijpend lezen”  leren zij hoofdzaken en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden, oefenen zij met synoniemen, verwijs – en voegwoorden.

 

Concentratie moeilijkheden

Marjolein noemt het een verzamelnaam.  ‘Het niet kunnen concentreren is vaak een uiting van een ander probleem of uitdaging. Het kan te maken hebben met faalangst, het lastig kunnen focussen, moeite hebben met plannen of bijvoorbeeld veel bewegingsonrust hebben. Vaak ontdek ik met het kind dat het eigenlijk te maken heeft met zijn of haar motivatie. Ik kan hen dat inzicht geven, het helder voor hen maken. Het gaat om zelfkennis van de leerling en met die ontdekkingen ga ik aan de slag. Je eigen verantwoordelijkheid nemen, je eigen smoezen herkennen en erom lachen en groeien in je zelfstandigheid.  En daar gaat het om! De trainingen – 45 tot 90 minuten per keer – worden bij kinderen thuis, in de bibliotheek of op school gegeven,

 

Het mooiste compliment is wel wanneer leerlingen zeggen; ‘Jij ziet mij en begrijpt mij.’  Wat zeker is; Marjolein Streefland geeft kinderen een mooie basis mee; ‘Jezelf leren kennen om zo vol zelfvertrouwen verder te groeien. Ook dat staat in de flyer te lezen. Ouders en kinderen weten Marjolein al goed te vinden de mond tot mond reclame doet zijn werk.

 

ZAAI

Marjolein had een gerichte hulpvraag voor ZAAI; ‘Wat wil ik?’  En zij is tevreden met het antwoord en het resultaat. ‘Het mooie is dat mijn slogan ‘Je kan het zelf zonder het alleen te hoeven doen’ ook precies past bij het ZAAI traject.

Je ontmoet ondernemers die in dezelfde fase zitten met vaak gelijke vragen. Je leert veel elkaar Ook aan mijn buddy’s heb ik veel,. ‘Wij stimuleren en enthousiasmeren elkaar.’

 

Voor meer informatie over ZAAI; Kirsten Verhoef (project-organisator) telefoon 0297-366182 of via de mail: kirsten@syltsupport.nl